Kaddijatou & Diana

2 6VWO studentes van Wolfert Lyceum in Bergschenhoek, bij Rotterdam, hebben mij geïnterviewd over het onderwerp OER-Voeding voor hun profielwerkstuk.

Hieronder hun vragen & mijn antwoorden.

 

 

Wat is uw voornaamste reden om een oer-voedingscursus aan te bieden?
Waarom ik zelf de opleiding Orthomoleculair Voedingsdeskundige & Epigenetica ben gaan studeren is omdat ik fysieke klachten had en wilde weten wat een lichaam nodig heeft aan voedingsstoffen om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren zodat het zich fit, gezond & energiek kan voelen en weer gezonder kan worden. Ik heb hier zoveel van geleerd & ik zag zoveel positieve veranderingen in mede studenten dat ik dacht ‘dit moet iedereen weten!’, dat zouden we al op de basisschool geleerd moeten hebben. Het brengt zo’n positieve verandering in mensen te weeg, dat het super leuk is om mensen te inspireren, om zich d.m.v. voeding, fijner, beter, gezonder, energieker te laten voelen. Daarom geef ik deze cursussen.

Wat wilt u uw cliënten vooral meegeven door uw cursus?
Dat ze, met de kennis die ze in de cursus krijgen & dat dan ook gaan toepassen, zelf voor een groot deel in de hand hebben hoe ze zich voelen en kunnen zorgen dat ze zichzelf beter, gezonder, fitter & energieker kunnen voelen, dat ze daar zelf verantwoordelijk voor zijn & dat het vooral leuk moet zijn zodat je ook geniet van je gezonde maaltijden & je gezonder wordende lichaam.

Wat houdt oer-voeding in?
Met Orthomoleculaire Voeding (of Oer-Voeding zoals vaker gebruikt wordt) ga je kijken welke voedingsstoffen een menselijk lichaam nodig heeft om sterk, gezond, fit en krachtig te worden en te blijven. Ortho betekent recht of gezond en Orthomoleculair betekent de moleculen betreffende. Eten kan energie onttrekken aan je lichaamscellen (moleculen) en dus je fysieke lichaam uitputten, ziek en zwakker maken. Eten met de juiste voedingsstoffen geeft je lichaam energie en power, zodat je fitter, gezonder, helderder, energieker en vrolijker wordt.

Uit welke tijd komt oer-voeding?
Goede vraag. Met Oer-Voeding wordt (naar mijn idee) bedoeld, een tijd waarin de mensen alleen zuivere producten aten uit de natuur. Men gebruikte toen geen voorverpakt eten in pakjes of zakjes met heel veel suiker, toevoegingen of andere (giftige) E-nummers.

Hoe en waarom is dit oer-voedingspatroon weer herontdekt?
Ik denk dat men door al onze westerse (welvaart)ziektes is gaan onderzoeken hoe dat nu komt, al die ziektes in deze moderne tijd & dat men er is achter gekomen dat al die pakjes, zakjes, suiker, koekjes, chips, frisdrank enz, enz, in fabrieken gemaakte chemische stoffen zijn, die onze lichaamscellen uitputten en ziek maken. De term ‘Oer’ wordt gebruik als woord dat aangeeft dat we qua voeding terug moeten naar de basis, voeding die de natuur gemaakt heeft (niet letterlijk de Oertijd). Eten dat in een fabriek bedacht & gemaakt is kunnen we wel eten, maar is geen voeding voor ons lichaam.

Wat was de voornaamste reden om weer terug te gaan naar deze manier van eten in eerste instantie?
Naar mijn idee komt dat doordat er steeds meer welvaartsziektes zijn. Ook krijgen steeds meer mensen, waaronder kinderen, al op steeds jongere leeftijd klachten als suikerziekte, depressie, obesitas of andere klachten of ziektes. Vroeger werd je ziek of kreeg je klachten als je op oudere leeftijd was (toen waren er ook nog niet zoveel voorverpakte, ongezonde producten & at men veel meer wat uit de tuin of van het land kwam). Dus ik denk dat daarom de wetenschap (Epigenetica) is gaan onderzoeken wat bepaalde producten doen met ons menselijk lichaam & dat al die supermarkt producten die in een fabriek gemaakt zijn, toch helemaal niet handig zijn voor ons lijf & gezondheid.

Komt het huidig aangeboden oer-voedingspatroon (bijvoorbeeld in de vorm van het Paleo dieet) erg overeen met wat mensen in die tijd ook werkelijk aten of zijn er bepaalde aspecten aangepast?
De term ‘Oer’ wordt gebruikt als woord dat aangeeft dat we qua voeding terug moeten naar de basis, voeding die de natuur gemaakt heeft (niet 100% letterlijk de Oertijd). Wat de mensen aten in vroegere tijden (vanaf misschien 100-150 jaar geleden tot verder dan de Oertijd) was alles wat ze in de natuur vonden als vlees, vis, gevogelte, noten, zaden, groente, fruit, bessen, knollen. Wat ook bij ‘oer’ hoort (naast eten), is bewegen, buiten zijn, de zon op je huid, ontspanning. Dat zie je in onze tijd steeds minder. Mensen zitten de hele dag binnen in een kantoor of andere baan, komen nauwelijks buiten, zijn ‘s avonds moe en gaan op de bank hangen voor de tv of achter een of ander scherm. Dit draagt niet bij aan de gezondheid. In vroegere tijden was men veel meer buiten en bewoog men veel meer omdat men letterlijk het eten moest zoeken in de natuur en het dier eerst moest zien te vangen. haha, zo bewegen doen we niet meer.

Wat mag je wel en niet eten volgens het oer-dieet?
Bij een orthomoleculair voedingspatroon (dat woord gebruik ik liever dan Oer-Voeding) horen: eiwitten, vetten, groenten & fruit & dat zoveel mogelijk afwisselen (niet elke maandag bonen, elke dinsdag bloemkool (dat is geen afwisseling)). Zorgen dat je verschillende gezonde eiwitsoorten, verschillende gezonde vetten en heel veel variatie in groenten & fruit binnen krijgt. Het is het gezondst, als je per portie voldoende afwisseling en hoeveelheid binnen krijgt, dat je 2 of 3 keer op een dag eet en niet vaker. Ook is voldoende water of kruiden thee belangrijk, zo’n 2 tot 2,5 liter per dag ongeveer. En bij dit voedingspatroon mag je alles, ook dingen eten die niet zo gezond zijn. Je kunt met de goede informatie & kennis namelijk zelf kiezen wat jij wilt en belangrijk vind. Het is niet fout als je iets ongezonds eet. Wat er alleen gebeurt is dat als mensen dit voedingspatroon gaan inpassen in hun leefstijl, ze daar zoveel fysieke, energieke & gezondheidsvoordelen uit halen dat ze dat ongezonde het liefst laten staan en daar ook geen behoefte aan hebben.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van dit voedingspatroon over het algemeen?
Je eetpatroon aanpassen, zorgt er voor dat jij je fitter voelt, gezonder wordt, beter slaapt, beter kunt ontspannen, afvalt, energieker wordt, eerder aanvoelt waar je lichaam behoefte aan heeft, je veel beter geaard ben en minder in je hoofd zit,.. enz.. enz.. Ook ziektes zoals obesitas, suikerziekte, reuma, depressie, ADHD, autisme (alle welvaartsziektes & klachten) enz.. enz… hebben ontzettend veel baat bij dit voedingspatroon.

Wat zijn de nadelen van dit dieet/voedingspatroon?
Dat je het heel erg jammer vind dat je dit niet 10-20 jaar eerder had geweten! Dus GEEN nadelen!

Wie zijn het meest gebaat bij het volgen van dit voedingspatroon? En waarom?
IEDEREEN! Omdat je er gezonder, fitter, vrolijker, energieker, klachten vrijer, blijer, helderder, relaxter enz. van wordt. Je leven wordt echt veel leuker en fijner!

Klopt het dat mensen die het oer-dieet volgen geen granen eten? Zo ja, waarom niet?
Idd. O.a.:
-Graan wordt in het lichaam omgezet tot suiker, wat bloedsuikerspiegel schommelingen geeft. Je lichaam is daardoor onder stress & je wordt drukker en gestrester in je hoofd (doet suiker ook) wat ontzettend veel energie kost. Je lichaam gaat gezonde voedingsstoffen gebruiken om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen en alles te kalmeren. Je kunt daar o.a. hypoglykemie, suikerziekte, ontstekingsziektes of hormonale klachten van krijgen.
-Graan wordt in het lichaam omgezet tot suiker, wat weer omgezet wordt in vet (verkeerde vetten) waardoor je door graan aankomt.
-Graan heeft een zelfbescherming vliesje en geeft irritaties en ontstekinkjes in de darm en aan de darmwand, zodat je darmirritaties, lekke darm en/of andere darmklachten kunt krijgen. Als de darm sterk en stevig is zorgt deze ervoor dat ongezonde stoffen door je darm naar buiten kunnen d.m.v. ontlasting. Bij bovenstaande darmklachten gebeurt dit proces niet of niet voldoende en komen er ook verkeerde stoffen in de bloedbaan. Als er verkeerde, ongezonde stoffen in de bloedbaan zitten, dan kan dat in je hele lichaam terecht komen en kun je bv. op andere plekken in je lijf ontstekingen of een gezwelletje krijgen, je kunt eczeem krijgen of andere huidproblemen, je kunt vatbaarder zijn voor allergieën of andere virussen. Soms wordt het negatieve effect pas na 10-20 jaar zichtbaar als klacht en dan kun je er nog wat aan doen, maar proberen te voorkomen lijkt me handiger.
-Graan is ook een genetisch gemanipuleerd product. Er is dus met de natuurlijke cellen en genen van een plant geprutst en dat kan ons lichaam niet goed verwerken en zorgt voor beschadigingen en irritaties in maag en darm.

Wat vind u zelf van het eetpatroon van nu vergeleken met dat van vroeger?
Ik denk dat onze welvaartsmaatschappij een beetje is doorgeslagen naar gemak, stress, iets naar binnen proppen, niet voelen wat je lichaam nodig heeft, veel werken enz. en dat de voedingsindustrie daar op in speelt en ontzettend veel geld verdient met ‘bedacht’ eten (waar we klachten van krijgen) en dat de farmaceutische industrie heel veel geld verdient aan alle medicijnen voor die klachten en ziektes. Medicijnen zorgen er niet voor dat je beter wordt, alleen dat je een klacht o.i.d. niet voelt. Naar mijn mening kan dat dus heel anders en ben ik ontzettend blij met wat ik nu weet en eet! Er zijn zoveel klachten en ziektes terug te draaien door goede voeding. Dat zou iedereen toch moeten weten (& de dokter ook!). Hippocrates zei het al: Let food be thy medicine and medicine be thy food.”

Is het huidige voedingspatroon volgens u erg verslechterd door de jaren heen? Zo ja, hoe en waarom?
Ja, enorm. Mensen eten snel even wat tussendoor. Kopen veel kant & klaar maaltijden, bestellen eten of kopen eten wat verpakt is in pakjes & zakjes. Hier zitten vaak heel weinig tot geen voedingsstoffen in. Ook zitten hierin vaak heel veel toevoegingen als zout, suiker, e-nummers, kleur-, geur- & smaakstoffen. Dit levert veel stress op voor het lichaam en kost enorm veel gezonde voedingsstoffen.

Wat zijn tegenwoordig de grootste ‘fouten’ die mensen maken in hun huidige voedingspatroon?
(zie vorige vraag) Niks is ‘fout’. Iedereen doet z’n best om zo goed mogelijk te eten. Er is alleen ontzettend veel onwetendheid over wat een lichaam nu wel nodig heeft.
Vooral bijvoorbeeld suiker is een grote boosdoener & oorzaak van ontzettend veel ziektes & klachten.

Wat kunnen volgens u de gevolgen zijn van een regelmatige ongezonde voeding?
Heel veel fysieke klachten & de welvaartziektes die steeds meer voorkomen (tegenwoordig ook al bij kinderen).

Wat is volgens u de beste manier om het voedingspatroon van mensen te onderzoeken?
Goede vraag… De gemiddelde mens eet wat er in de supermarkt ligt en dat is vaak niet de gezondste optie. Zo kan ik, naast de klacht die mensen hebben, al zien waar het anders kan.

Komen uw cliënten met klachten bij u? Zo ja, welke?
O.a. druk in het hoofd, onrustig zijn, slecht slapen, buik pijn, darmklachten, reuma, diabetes, huid klachten & aandoeningen, hoofdpijn, last van bepaalde gewrichten (bv knie of elle boog), ADHD, depressie, burn-out, duizeligheid, stress, maagklachten, te weinig energie, hypoglykemie (enz.).

Wat voor soort ziektes of welvaartsziekten zijn te voorkomen of te verhelpen met een oer-voedingspatroon?
Bijna alle ziektes & klachten (zie bv bovenstaande vraag & antwoord) zijn te verminderen & op te lossen met een orthomoleculair (OER) voedingspatroon. Daarnaast moet er ook gekeken worden naar emoties die ‘zwaar op de maag liggen’ (bv. maagklachten) & naar oude (starre) overtuigingen (bv. ‘wat heb je op je lever’). Als je (met ondersteuning & de juiste info) veranderingen aanbrengt in het complete plaatje (je leefstijl), dan verminderen klachten enorm en zijn heel vaak ook te verhelpen, omdat je de oorzaak aanpakt (waarom/waardoor is de zieke/klacht gekomen/ontstaan). Door je leefstijl zo aan te passen, zijn er dus ook heel veel klachten/ziektes te voorkomen. Het wil niet zeggen dat ik nooit ziek kan worden met mijn leefstijl, maar ik zorg zelf voor de optimale voorwaarden & omstandigheden om gezond (of voor mij zo gezond mogelijk), te blijven.

Welke algemene adviezen kunt u mensen geven voor een gezond voedingspatroon?
Naast een orthomoleculair (OER) Voedingspatroon volgen o.a. voldoende drinken (water of kruiden thee), voldoende balans tussen inspanning & ontspanning, regelmatig bewegen & iets doen waar je blij van wordt. Kijken naar het volledige leefstijl plaatje, waar mist er wat.

Hoe denkt u dat ons voedingspatroon er in de toekomst uit zal zien?
Ik ga er van uit dat meer & meer mensen weten & ontdekken wat een (OER)gezond voedingspatroon inhoudt, zodat we samen stappen gaan zetten naar een mooiere, gezondere, fijnere leefstijl waarin ziektes & klachten steeds minder voorkomen!

Categorieën: Inspiratie