Oude blokkades, (lichamelijke) pijn, emoties en/of gevoelens loslaten kan op vele verschillende manieren. Door het oude los te laten, of stukjes in jezelf los te laten waar je tot op heden angstig, onrustig, verdrietig, agressief of bijvoorbeeld boos van wordt, geeft ruimte in jezelf. Ruimte om te kunnen gaan ontdekken wie je nu werkelijk bent zonder deze stukken die je hierin belemmeren. Het zorgt er voor dat je meer kunt gaan leven vanuit je eigen Zijn, vanuit je eigen sprankelende Ik. Je ware Zelf, zonder oordeel, angst, pijn of blokkades.

Ik houd er van als technieken & manieren die ons helpen gezond, gelukkig & in balans te komen simpel & gemakkelijk zijn. We hoeven geen oude verhalen op te rakelen, oude koeien uit de sloot te halen en her te beleven. Dat mag, maar is niet noodzakelijk. Het is volgens mij niet de bedoeling dat we vreselijk worstelen & hele moeilijke stappen moeten ondernemen om gelukkig & gezond te zijn.

Werken aan jeZelf kost tijd, moed & inspanning. Ook zal het niet altijd gemakkelijk gaan, maar we kunnen wel simpele handvatten gebruiken om ons door processen heen te begeleiden. Wat naar mijn idee de simpelste manier is, om blokkades, pijn, emoties en/of gevoelens los te laten, is door middel van Ho’oponopono.

 

Ho’oponopono

Ho’oponopono (ho-o-pono-pono) is een oude Hawaïaanse manier van verzoening & vergeving. Als iemand fysiek of geestelijk ziek was, kwam de familie bij elkaar om Ho’oponopono te doen. Dit werd traditioneel geleid door een genezingspriester of kahuna lapaʻau. Tegenwoordig wordt Ho’oponopono binnen de familie geleid door een familielid of wordt het vergevingsproces individueel uitgevoerd. En het mooie is, je kunt het ook zelf!

Het is een helingsmethode waarmee je pijn, gevoelens, emoties & blokkades in jezelf kunt helen. Het zijn (onbewuste) stukken in onszelf die onze gedachten & hoe we reageren beïnvloeden. Dat kunnen gevoelens, emoties of blokkades zijn over onszelf, maar ook belemmerende ideeën of overtuigingen over een ander of over de wereld om je heen. Door deze belemmerende patronen los te laten maak je jezelf schoon van pijn, gevoelens, blokkades & emoties die je niet meer dienen.

Hoe meer emoties, blokkades je loslaat, hoe meer je je pure zelf wordt, zonder rugzak vol oordelen, pijn, onrust, angst enz…

 

Uitleg 

Bij Ho’oponopono gaat het om vergeving & verzoening (in jezelf). Hierbij horen de volgende 4 zinnen:

  • Het spijt me,
  • Vergeef me,
  • Ik houd van je,
  • Dank je wel.

De volgorde waarin je deze zinnen gebruikt is niet van belang. Het is bij elke zin wel belangrijk dat je ook voelt & meent wat je zegt. Dat je ook echt bedankt dat dat nare gevoel er is omdat je het nu wel ‘ziet’ (of kunt zien). Dat je ook fijn vind dat het nare gevoel nu langskomt in jou, omdat je weet dat het je helpt. Weet dat het nare gevoel jou helpt omdat het zich nu laat zien aan de oppervlakte. Wat betekend, dat dit nu een moment voor jou is om dit nare gevoel in jou nu los te kunnen laten. Dus dan kun je er van houden, want het gevoel is ondersteunend aan jou, zodat je het kunt accepteren & kunt loslaten zodat je steeds meer je ware zelf kunt worden & zijn.

Waar het om gaat is dat als je iets in jezelf voelt (bv onrust, boosheid, machteloosheid, afwijzing, verdriet, pijn (maag, hoofd knie enz..) stress, angst, wanhoop of wat je dan ook maar voelt) je even gaat zitten en echt even voelt waar je dat nu voelt in je lichaam. Neem jeZelf serieus, dus voel wat je voelt. Druk dat niet aan de kant, want dan ontken je wie je op dat moment ook bent. Alle gevoelens horen bij het leven & mogen er zijn. Dat is helemaal okay!

Als je het echt helemaal (tot in je tenen) voelt. Helemaal de wanhoop, onrust, angst, pijn, ……. dan komen deze 4 zinnen aan bod. Ik heb hieronder een voorbeeld van mezelf gegeven over hoe ik de zinnen gebruik. Zomaar 4 zinnen zeggen & er niks bij voelen lost niets op. Je moet het helemaal voelen. Door er een ‘verhaal’ van te maken en echt te menen wat je zegt, ook al voel je je heel rot. Dus eerst accepteren & okay vinden dat je je heel rot voelt, dan blij zijn dat het gevoel er nu is, dan jezelf vergeven omdat je dit hiervoor nooit wilde voelen, het te bedanken dat je het nu ervaart, er helemaal blij mee te zijn & het in liefde los te laten.

En vul bij onderstaand voorbeeld per zin in wat voor jou klopt (wanhoop, pijn (waar zit de pijn), angst, verdriet of wat jij dan ook maar voelt). Ga het helemaal voelen en maak het ‘probleemstukje’ waar jij aan wilt werken desnoods groter zodat het duidelijk aanwezig is. Vul in het onderstaande voorbeeld op de stippellijn in wat jij op dit moment voelt…

 

 

En! Het gaat erom om JeZelf te vergeven! (je vergeeft hierbij niet de ander, een ander, iets buiten jezelf!)

En! Je wordt altijd vergeven door Je(Hogere)Zelf! (niet door de ander, een ander, een god of het universum)

Het gaat hierbij om jou! Jij kan alleen maar JeZelf helen.

 

 

Stel je bent boos op iemand. Dan ga je NIET de ander vergeven omdat de ander stom deed. Het gaat om jou, dus je vergeeft jezelf, de boosheid in jezelf, het verdriet in jezelf of in dit voorbeeld misschien de afwijzing die jij voelt in jezelf (door het voorval).

Hieronder mijn voorbeeld. Ik denk dat het handig is om hiermee te oefenen. Dat geeft een idee van wat je zou kunnen zeggen in jezelf of hardop tegen jezelf. Het voorkomt ook dat je zelf de eerste paar keer te veel moet nadenken over hoe je dit zou kunnen doen. Het is namelijk heel belangrijk dat je dit nare gevoel tijdens deze oefening blijft voelen & niet afgeleid wordt door je gedachten & in je hoofd zit te bedenken wat je zou kunnen zeggen, dan is je nare gevoel weg namelijk. Hoe vaker je oefent hoe gemakkelijker het gaat.

Ik gebruik mijn innerlijke kind hier ook regelmatig bij. Soms als het onderwerp wat lastig is kan ik mezelf wel goed als klein kind voorstellen die verdrietig, boos, afgewezen o.i.d. is. Zo kan ik me onder de oefening voorstellen dat ik dat innerlijke kind (mezelf) vasthoudt. Tegen dat kind zeg dat het okay is, dat het me spijt, dat ik van haar houdt, dat ik okay vind dat ze er is met al haar gevoelens, dat het me spijt dat ik haar gevoelens niet wilde zien… enz.

 

Voorbeeld
Het spijt me, het spijt me …….. dat ik je zolang heb vastgehouden, het spijt me …….. dat ik altijd op die oude manier reageerde, het spijt me innerlijk kind dat je dit al zo lang met je meedraagt en ik het niet wilde zien, ik wilde het niet voelen. Het spijt me. Maar nu voel ik je.
Vergeef me …….. dat ik je al zo lang meegedragen heb, vergeef me dat ik niet naar je luisterde, vergeef me dat ik net deed of jij, de/het ……… er niet was, vergeef me innerlijk kind dat ik het niet wilde horen. Vergeef me dat ik het niet wilde voelen. Vergeef me.
Ik houd van je, ik vind het fijn ………  dat je er bent, ik hoor je nu, ik zie je. ……… je mag er zijn, fijn dat je er bent, ik zie je, ik houd van je, je mag er zijn, het is helemaal okay, je mag er zijn, ik houd van je.
Dank je dat je er bent …….., dank je dat je mij dit wilde laten zien innerlijk kind, dank je, dank je wel, dank je dat ik het zie, dank je dat het er mag zijn, dank je dat ik het mag loslaten, dank je. Ik (we) hoeft(ven) niet meer te reageren op deze oude manier, …….. ik zie je, dank je, we mogen het loslaten, het is okay, fijn dat je er bent, ik houd van je & ik laat je nu in liefde los. Dank je!

 

Als je dit hebt gedaan en er is een bepaald stuk opgelost en je voelt meer ruimte, meer ontspannenheid, dan is het goed om nog even te voelen of je ergen anders iets voelt. Bv. je voelde boosheid, nu is daar rust, ruimte en helderheid. Het kan zijn dat je nu een beetje verdriet ervaart (of iets anders of ergens een pijn). Doe dan hetzelfde ritueel nogmaals maar dan met het verdriet totdat je hier, rust, ruimte ervaart. Kijk & voel dan nog eens. Is er nog iets, dan ga je nogmaals bovenstaande doen met dat stukje. Bv. Buikpijn, misselijk, onrust of wat je ook maar voelt. Is er op dat moment niets meer en voelt het of het klaar is, dan is dat okay.

Als je dit hebt gedaan en je voelt je wat moe (omdat je lichaam heel hard aan het werk is), houdt daar dan rekening mee en rust uit! Neem ook dat serieus & haal het onderwerp dat nu weg is niet meer aan. Weg is weg. Als je het weer aanhaalt is het zo weer terug & dat was nu net niet de bedoeling.

Oefening baart kunst & je kunt op elk moment deze techniek toepassen op ontelbaar veel thema’s, onderwerpen, blokkades & andere stukken die je los wilt laten. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je de zinnen onthoudt & er jouw zinnen van maakt. De volgorde van de woorden & zinnen maakt niet uit. Bovenstaande zinnen kun je uitspreken net zolang tot het ‘probleem’ rustig en opgelost voelt, dan ga je evt. verder met een ander thema mocht dit nodig zijn.

Hoe vaker je dit oefent, hoe gemakkelijker & sneller dit gaat. 

 

Met de bijeenkomsten kan ik hier dieper op ingaan, kan ik verschillende voorbeelden geven & kan ik beter laten ervaren hoe dit werkt & wat je kunt doen. Dan kun je voelen & ervaren. Ook kan ik je bij een bijeenkomst helpen met voorbeelden die jij geeft.

Ondanks dat deze techniek zelf thuis toe te passen is, heb ik gemerkt dat velen het lastig vinden om dit zelf in praktijk te kunnen brengen. Om de basis van Ho’oponopono onder de knie te krijgen. Hierdoor is de mini cursus: Loslaten, praktijkbegeleiding (Individueel) ontstaan. Hierbij heb je 4 persoonlijke afspraken om bovenstaande techniek te kunnen integreren zodat je er dagelijks zelf gebruik van kunt maken.

Ik heb dit zelf in het verleden heel veel gebruikt & nog nu steeds. Alleen is het nu al zo gewoon geworden, dat ik al bijna onbewust deze stappen toepas. In het begin was het oefenen & zoeken hoe het werkte & voelde, maar het gaat op den duur steeds gemakkelijker.

 

Filmpjes

Hier 2 meditatie filmpjes over Ho’oponopono. Bij het 1e filmpje in het begin (eerst 6 min) zit in het filmpje een tekst uitleg in het Nederlands over hoe het is ontstaan en de gedachte erachter. Wat je kunt doen is overdag tijdens je dagelijkse bezigheden een van deze filmpjes op de achtergrond aanzetten zodat het onbewust doorwerkt of echt even gaan liggen en het ontspannen op je in laten werken.

  1. Ho’oponopono (Geleide Meditatie): Een oude sjamaan helpt jouw Innerlijk Kind te bevrijden
  2. Ho’oponopono, Mantra Meditation, Hawaiian Prayer, Theta Binaural Beats, Hooponopono

 

Boek

Meer weten en lezen? Onderstaand een link van een boek over Ho’oponopono. Er zijn meerdere boeken over Ho’oponopono te vinden op internet.

  1. De genezende kracht van Ho’oponpono

Tekst achterkant boek:
Met Ho’oponopono, een oude Hawaïaanse levenskunst, kun je bij jezelf negatieve herinneringen en onbewuste programma’s uitwissen. Dit brengt innerlijke rust en evenwicht in je leven. Dankzij Ho’oponopono wil je niet meer de anderen en de wereld buiten jezelf veranderen. Je zult inzien wat in jezelf genezen moet worden. Dan ben je volledig in het reine met jezelf en zul je inspiratie vinden voor de beste oplossing van het conflict!

 

Delen

Het is mijn doel om zoveel mogelijk mensen te ondersteunen in het grote veranderingsproces dat nu bezig is naar een mooier & gezonder lichaam EN een mooiere & gezondere wereld voor onszelf & anderen.
Vond je dit thema interessant & denk je dat een ander er ook door geïnspireerd kan raken,
dan mag je dit bericht delen.
Hoe meer we delen vanuit liefde, hoe sneller deze mooiere wereld er voor iedereen is.

 

Andere Les(sen)
  • Voor extra hulp om de basis van Ho’oponopono onder de knie te krijgen kun je hier kijken: Loslaten, praktijkbegeleiding (Individueel).
  • De les De Invloed van je Gedachten (GRATIS) sluit aan bij deze les & laat zien wat negatieve gedachte & emoties voor effect op water hebben. En aangezien min 70% van ons lichaam uit water bestaat, dus ook op jou. Nog een reden om het oude los te laten.
  • Hoe gezonder je eet & drinkt, hoe gemakkelijker je dingen los kunt laten, zowel fysiek, emotioneel & mentaal, want dan stroomt alles gewoon letterlijk beter door. De les over Drinken kun je hier bekijken (GRATIS). Dit is les 0 van het Online gedeelte van het Leefstijltraject & kun je bekijken zonder wachtwoord.

 

Ik zou (hieronder) heel graag horen wat je van dit thema vond & of je er wat aan hebt gehad.
Liefs Leonie