Welkom bij Les 0

Deze les is een onderdeel & tevens voorbeeld-les van de 14 weken OER-Lifestyle Online-Cursus. Deze les geeft een beeld van hoe een les er qua opbouw ongeveer uitziet. De andere lessen zijn wat uitgebreider, omdat je daar de schema’s kunt uitprinten, er aandacht wordt besteed aan de week ervoor & er receptenpagina’s bij zitten. Elke week behandelen we een ander voedings thema. Het thema van deze les is drinken. Hoeveel & hoe vaak drink je op een dag? En wat drink je dan? Welke dranken bevatten voedingsstoffen en welke juist helemaal niet? En waarom is dit zo belangrijk? In onderstaand filmpje leg ik dit kort uit.

 

 

Samenvatting

Voldoende vocht zorgt er voor dat afvalstoffen door je lichaam afgevoerd kunnen worden. Je krijgt overdag onopgemerkt verschillende afvalstoffen binnen door o.a. uitlaatgassen, toevoegingen in de producten die je eet, door crèmes – shampoo – douchegel, door schoonmaakmiddelen, medicijnen en bv. door de straling van alle apparaten die we tegenwoordig hebben, maar ook door stress, alcohol, nicotine, frisdranken, suiker, bestrijdingsmiddelen (op eten), (te veel) koffie, chemische geuren (parfum, wasmiddel, schoonmaakmiddelen) & bijvoorbeeld door transvetten.

Te veel afvalstoffen in je lichaam kunnen voor (een behoorlijk aantal) klachten zorgen zoals: Moe, hoofdpijn, stress, je moeilijk kunnen concentreren, gewrichtsklachten, kramp, obesitas, droge huid, droge ogen, artritis, allergieën, diabetes, astma, slapeloosheid, huiduitslag, vroegtijdige veroudering,  chronische klachten, maagzuurproblemen, slechte spijsvertering, en zelfs depressie.

Om te zorgen dat je lichaam deze niet-lichaamseigen stoffen op kan ruimen en kan afscheiden ben je voldoende vocht nodig. Voldoende vocht voor je lichaam is minimaal 2 tot 2,5 liter vocht per dag in de vorm van water met keltisch zeezout en/of kruidenthee. Drink niet heel veel meer dan dit, want dan spoel je ook gezonde voedingsstoffen weg! Daarnaast is het een goed idee om te proberen minder van deze onopgemerkte afvalstoffen en niet-lichaamseigen stoffen binnen te krijgen. Dat kun je doen door bepaalde producten niet of veel minder te gaan gebruiken.

Frisdranken & alle pakken of pakjes drinken bevatten suiker, geur-, kleur-, & smaakstoffen, iets om het product lang houdbaar te houden, aspartaam en/of andere e-nummers. Dit zijn allemaal belastende afvalstoffen voor je lichaam en kosten je lichaam heel veel energie om dit weer op te ruimen. Let erop dat de fabrikant weet dat er tegenwoordig steeds meer mensen op de e-nummer letten en dat ze er daarom vaak moeilijke woorden of andere zogenaamd ‘gezond’ lijkende dingen op de verpakking zetten i.p.v. het e-nummer zelf. Het beste voor je gezondheid zou zijn om dit soort producten helemaal niet meer te nemen. Dit lijkt lastig in het begin, maar zodra je geleidelijk aan anders gaat eten en je lichaam veel meer voedingsstoffen binnenkrijgt, zul je zien dat dat gemakkelijker wordt en je er minder of zelfs helemaal geen behoefte meer aan hebt.

In zwarte koffie zitten gezonde stofjes die bijdragen aan je gezondheid zoals bijvoorbeeld kalium, magnesium & vitamine B. Bij te veel koffie, meer dan 2 of 3  kopjes per dag, kunnen er o.a. door de cafeïne die in koffie zit, klachten optreden zoals bijvoorbeeld hartkloppingen, nervositeit, angst, slapeloosheid of stijging van de bloeddruk. Voor je welzijn is het het best om je koffiegebruik aan te passen aan ongeveer 2 kopjes per dag. Stel dat je het echt nodig hebt om door koffie wakker te worden en alert te blijven de hele dag, dan is het ook daarom een heel goed idee om naar je algehele voedingspatroon te kijken & dit aan te passen.

De gezonde dranken die bijdragen aan je gezondheid & welzijn zijn: water met keltisch zeezout & (verse) kruiden thee. In keltisch zeezout zitten ongeveer 88 verschillende mineralen. O.a. zink, chroom, magnesium, kalium, calcium, ijzer, selenium & nog 80 andere mineralen. Je lichaamsellen hebben, om bepaalde processen goed uit te kunnen voeren, voldoende mineralen nodig. Als je extra mineralen, in de vorm van keltisch zeezout, aan je water toevoegt (en dit opdrinkt) zorg je er voor dat je een, voor jou zo optimaal mogelijke, hoeveelheid mineralen binnen krijgt die je lichaamsprocessen ondersteunen.

Naast water met keltisch zeezout is een afwisseling in kruidentheeën heel belangrijk. Kruiden dragen bij aan de gezondheid en bevatten o.a. antioxidanten die helpen afvalstoffen uit je lichaam af te voeren & kunnen je immuunsysteem versterken. Het ene kruid werkt positief op de spijsvertering en weer andere kruiden werken positief op bijvoorbeeld de organen, de bloedcirculatie, de bloedsuikerspiegel, of het werkt ontgiftend, ontstekingsremmend, antibacterieel, krampwerend, ontspannend, verwarmend, pijnstillend of kalmerend. Het is heel belangrijk af te wisselen met verschillende kruidentheeën zodat je lichaam optimale voedingsstoffen binnenkrijgt van de verschillende kruiden. Elke dag dezelfde thee kan ongunstig uitpakken omdat je dan bijvoorbeeld te veel gaat ontgiften en daar dan klachten van kunt krijgen. Met alles is het, ook al is het gezond, te veel is nooit handig. Afwisseling in alles is super belangrijk om je gehele lichaam (en niet een deeltje) van voldoende voedingsstoffen te (kunnen) voorzien!

 

Dagschema’s 

Vanaf les 1 kun je elke week een notitieblad uitprinten om de voor jouw belangrijke punten te noteren. Ook krijg je elke week nieuwe dagschema’s die je kunt printen. Daarop kun je o.a. invullen hoeveel je drinkt. Bijhouden wat je drinkt is belangrijk om te kunnen kijken of je per dag aan 2 – 2,5 liter komt. Ook ondersteunt dit het veranderproces. Maak het jezelf gemakkelijker door een glas of een fles water & een kan kruidenthee klaar te zetten. Meet even af hoeveel milliliter er in jouw glas of beker kan (0,25l zou mooi zijn) & zorg dat je langzaam de ‘ongezonde’ dranken vervangt door gezonde, zodat jouw lichaam zichzelf kan zuiveren van de afvalstoffen die we toch ongemerkt binnen krijgen.

 

 

Recepten

In het filmpje heb ik je enkele merken van verschillende theeën laten zien. Er zijn er natuurlijk nog veel meer & kijk waar jij, binnen jouw mogelijkheden, voor jezelf (het liefst biologische) kruidenthee kunt aanschaffen. Er zijn veel theeën verkrijgbaar die per smaak verschillende kruiden bevatten. Zo krijg je in 1 keer verschillende voedingsstoffen binnen & wissel dit per dag af. Losse thee is vaak puurder & gezonder dan theezakjes (al vind ik theezakjes vaak handiger) & zoals ik in het filmpje vertelde kun je ook een stuk verse gember, verse munt of citroen toevoegen aan je thee, maar ook bijvoorbeeld: sinaasappel, citroengras, (gedroogde)lavendelblaadjes, citroenmelisse, verbena, brandnetel, kamille of salie. Je kunt ook voor de afwisseling (i.p.v. water/zout) citroen, ander fruit, of kruiden aan je glas met water toevoegen. Dit is vooral op warme dagen lekker.

Vanaf les 1 t/m 7 staat hier een link naar de, per les, wisselende receptenpagina.

 

 

Succes & vooral plezier gewenst met alle stappen die je zet naar je nieuwe, gezondere leefstijl!
Categorieën: Online